Archief

Arvo Pärt, Kanon Pokajanen

Orgelpark, Amsterdam

 

 ‘...an a capella choir, a rock-solid bass foundation, an aura of religious mystery and a barely concealed exstacy that erupts now and then, only to settle back into a dimly-lit but rapt obscurity...’ Classical Net 

 

Na de overrompelende uitvoering van Philip Glass’ Einstein on the Beach, brengt het Attacca Ensemble dit najaar de Kanon Pokajanen van de Estlandse componist Arvo Pärt.
De Kanon Pokajanen (1997) of Boetecanon is het langste en meest monumentale werk van Pärt. De Kanon behoort tot Pärt’s mooiste muziek en laat op luisteraars een diepe indruk na. Vanwege de lang uitgesponnen lijnen en de vele herhaling is hier Pärt’s verwantschap met de Amerikaanse Minimal Music het meest merkbaar. Akkoord na akkoord schrijdt de muziek langzaam voort, als een ritueel dat zich naadloos en met tergende precisie voltrekt. In anderhalf uur legt Pärt zijn vinger op iets waar taal geen woorden aan kan geven, maar waar muziek wel toe in staat is: de grenzen van ruimte en tijd te laten vervagen.
Het Attacca Ensemble is een avontuurlijk koor dat zich toelegt op de muziek van vandaag. Het Ensemble heeft een glasheldere, eigen sound en een voorkeur voor muziek die vanwege lengte of moeilijkheid weinig uitgevoerd wordt. De concerten onderscheiden zich door de vitaliteit en uithoudingsvermogen van de zangers en musici, waarmee ze de luisteraar van begin tot eind gefascineerd houden.